I made this widget at MyFlashFetish.com.

Lilypie Angel and Memorial tickers

Thursday, September 17, 2009

Panduan Menyambut Hari Raya 1430 Hijrah

Kalimah 'Id ialah kalimah bahasa Arab yang bermaksud perayaan atau hari ulang tahun. Fitri pula bermakna berbuka atau makan minum. Maksudnya, pada Hari Raya (tanggal 1 Syawal) umat Islam dikehendaki berbuka dan haram berpuasa.Fitri juga bermaksud tabiat semula jadi. Maksudnya orang-orang Islam setelah menjalani ibadah puasa selama sebulan disertai dengan ibadah-ibadah lainnya seperti solat Tarawih pada malam-malam Ramadan, bertadarus al-Quran, Qiyamullai, Zikrullah dan berdoa, bersedekah dan sebagainya. Amalan-amalan ini telah meleburkan dan membersihkan segala dosa sehingga keadaan diri mereka seolah-olah kembali seperti bayi yang baru dilahirkan.

Beberapa Panduan Pengisian ‘Idul Fitri 1430 Hijrah:

1) Persediaan Menyambut ‘Idil Fitri

Setiap individu Muslim dan Muslimah wajib menilai segala aktiviti yang telah berjalan selama ini, yang sesetengahnya telah menjadi 'budaya' termasuk bentuk acara menyambut 'Idil Fitri. Ciri-ciri yang diambil dari budaya luar Islam atau warisan budaya asing, yang tidak sesuai dengan aqidah dan syari'ah Islam hendaklah ditinggalkan. Merayakan ‘Idil Fitri sebenarnya tidak diharuskan membuat persiapan makanan yang enak2, membeli baju baru, memberikan hadiah dan sebagainya. Tetapi sebaliknya, kita harus memahami erti ‘Idil Fitri sesuai dengan ajaran Nabi Muhammad SAW, yaitu dengan melaksanakan beberapa amalan yang disunnahkan. Kita boleh menyediakan makanan, juadah dan kuih-muih untuk Hari Raya tetapi hendaklah dalam bentuk sederhana. Demikian juga dengan perhiasan rumah, pakaian untuk diri dan anak-anak mestilah sesuai dengan ekonomi keluarga.

2) Menghidupkan Malam ‘Idil Fitri

Menghidupkan malam ‘Idil Fitri dengan memperbanyak beribadah, baik berzikir, solat-solat sunat atau membaca al-Qur'an. Yang biasa dilakukan masyarakat adalah melantunkan kalimat takbir yang juga merupakan ibadah yang dianjurkan pada malam Idul Fitri.
Sabda Rasullullah S.A.W pula yang bermaksud: "Hiasilah Hari Raya kamu dengan takbir dan tahmid."

3) Menghadiri Solat 'Idil Fitri di Masjid atau Surau

Sekalian Muslimin dan Muslimat, tua dan muda, disunatkan menghadiri perhimpunan tahunan tersebut bagi masyarakat Islam setempat. Kehadiran mereka sebagai menghayati syi'ar keagungan Islam dan perpaduan ummah, disamping itu mereka berpeluang bertakbir (membesarkan Allah S.W.T) beramai-ramai, mendengar khutbah 'Idil Fitri, berzikir dan mengaminkan doa yang dibacakan oleh imam. Sebelum pergi ke masjid atau surau, hendaklah kita menjamah sedikit makanan, kerana sunnat menjamah makanan atau juadah terlebih dahulu. Ini menandakan bahawa saat itu sudah tidak lagi diwajibkan berpuasa dan haram hukumnya berpuasa.

No comments:

Post a Comment

MUHAMMAD TAKIYUDIN SUKERI © 2008. Design by :vio Templates Sponsored by: gold bola