I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 30, 2010

Merawat Kanser Payu Dara Menurut Al-Quran

SETIAP wanita memang gementar apabila disahkan doktor menghidap kanser payu dara kerana penyakit itu memang sukar diubati dan boleh membawa maut. Bagaimanapun, semakin ramai doktor pakar berusaha mencari penawar untuk merawat dan menyembuhkan penyakit berbahaya itu.

Berbagai-bagai pula jenis ubat-ubatan moden dan alternatif muncul di pasaran dengan tujuan yang sama. Usaha mereka amat dihargai dan disanjung walaupun belum berjaya mengubati dan mencegah sepenuhnya. Akan tetapi usaha itu sedikit sebanyak dapat melegakan bebanan jiwa mereka yang sentiasa bimbang kerana penyakit itu boleh membawa maut.

Sesetengah pakar berpendapat punca kanser payu dara berkait rapat dengan makanan dan minuman atau pengambilan ubat-ubatan yang tidak teratur seperti keghairahan wanita untuk awet muda.

Adakalanya ubat-ubatan itu tidak terlepas daripada menimbulkan kesan sampingan terhadap pengguna, tetapi kerana mereka ingin terus kelihatan cantik dan awet muda, mereka kurang memikirkan tentang risikonya terutama wanita yang kukuh kedudukan kewangannya.

Ada juga sesetengah berpendapat bahawa penyakit payu dara disebabkan saluran sel-sel dan tisu organ payu dara tersumbat kerana minyak dan lemak dari makanan dan minuman telah membeku dijaringan dalam payu dara tersebut. Justeru, bagi wanita yang bersuami dianjurkan agar suaminya rajin merawati payu dara isterinya sebelum tidur dan sebagainya.

Bagi wanita yang masih mempunyai anak kecil yang sedang menyusu, maka hendaklah rajin memberi anaknya susu ibu dengan teratur selama dua tahun dan jangan terlalu bergantung pada susu dalam tin yang dijual di pasaran.

Bagaimana pula menurut al-Quran dan hadis tentang sebab terjadi kanser payu dara dan cara merawatnya? Adakah menyamai atau sejalan dengan pendapat pakar perubatan moden?

Perlu kita ketahui bahawa anak cucu keturunan Adam dijadikan oleh Allah daripada 'Sulbi dan taraib’ yakni dari air pati tulang punggung ayah bahagian bawah dan dari air susu atau pati susu ibu. Setiap wanita yang baru melahirkan anak, payu dara mereka dengan tiba-tiba mengandungi air susu untuk disedut oleh anak mereka Sebagai ganti makanan dan minuman untuk bayi membesar. Ini salah satu keajaiban kekuasaan Allah yang banyak mengandungi rahsia.

Di dalam Islam, seorang ibu dianjurkan menyusukan anak mereka selama dua tahun. Air susu tersebut banyak mengandungi khasiat dan manfaat terhadap bagi yang menyusuinya. Begitu juga bagi seorang ibu yang menyusukan anak, di samping mereka seorang yang penyayang, perbuatan itu juga dapat membantu terhindar daripada penyakit kanser atau barah payu dara.
Air susu seorang ibu itu pada hakikatnya adalah darah, ia banyak mengandungi berbagai jisim untuk kesihatan tubuh si anak.

Kalau seorang ibu tidak menyusukan anak mereka tanpa alasan yang sah, maka mereka mendapat dua bahaya. Pertama, bahaya mengecewakan anaknya sehingga ibu itu mendapat dosa. Kedua, bahaya akan mendapat penyakit kanser payu dara kerana air susu yang telah disediakan dan diproses oleh Allah dari zat makanan dan minuman melalui saluran payu dara untuk anak yang akan menyusuinya.

Akan tetapi kerana si ibu diburu keinginan untuk kelihatan awek muda dan supaya payu daranya tetap segar dan menggebu, maka dia tidak mahu anaknya bergayut di payu daranya. Mereka biarkan saja air susu itu berkumpul dalam kantung payu daranya, maka lama kelamaan air susu itu akan berubah menjadi darah atau daging atau lemak dalam saluran atau jaringan payu dara itu sehingga jaringan atau saluran tersebut menjadi tersumbat kerananya. Maka, payu dara akan mengeras, bukan mengeras sihat, tapi mengeras bengkak dan terasa sakit kerana tumbuhnya daging atau lemak bukan pada tempatnya. Dan inilah antara penyebab berlakunya kanser.

Untuk mengubati penyakit kanser payu dara itu, ikutilah peraturan di bawah ini. Pertama, sebelum tidur malam, masak beras kira-kira segenggam sampai hampir menjadi lontong.
Dalam keadaan panas-panas itu masukkan ke dalam satu plastik, ikat rapat dengan getah dan bungkus kali kedua dengan kain yang agak tebal. Ikat dengan tali atau getah supaya nasi tidak terburai.

Baca Surah Fatihah sekali, Surah Ikhlas tiga kali dan Selawat Nabi tiga kali dengan niat bersungguh-sungguh di dalam hati supaya penyakit kanser itu dilenyapkan Allah SWT.
Setelah selesai membaca bacaan tersebut di atas itu, lalu urut-urutkan bungkusan nasi panas itu ke payu dara hingga panasnya meresap ke dalam payu dara sambil membaca kalimat takbir (Allahu Akbar) terus menerus sampai nasi itu dingin.

Lakukan cara begini selama 21 malam. Insya-Allah anda akan melihat manfaatnya luar biasa. Sebagai manusia, kita hanya berusaha dan berikhtiar. Kita wajib yakin bahawa Allah SWT mudah bagi-Nya untuk melenyapkan penyakit itu kembali menjadi air, menjadi angin, menjadi peluh dan sebagainya, dengan berkat kemuliaan dan keagungan wahyu¬Nya yang berupa surah-surah yang dibaca itu dan berkat kemuliaan Nabi Muhammad SAW. Sebagai seorang Islam kita wajib meyakini bahawa tidak ada suatu penyakit pun yang mampu melawan firman Allah SWT.


Dipetik dari Majalah Milenia: Mac 2010, ruangan kesihatan. Oleh Raflis Sabirin

No comments:

Post a Comment

MUHAMMAD TAKIYUDIN SUKERI © 2008. Design by :vio Templates Sponsored by: gold bola