I made this widget at MyFlashFetish.com.

Lilypie Angel and Memorial tickers

Friday, March 12, 2010

Rakaman Kuliah Maghrib (5/3/2010)

Rakaman Kuliah Kitab Sirus Salikin pada 5/3/2010 di Surau Kg. Jawa, Butterwoth

Tajuk perbahasan:Solat-solat Sunat yang berulang-ulang kerana berulang-ulangnya Jumaat (Minggu)

boleh download dalam format amr:

http://www.mediafire.com/?rdmdzmwwzm2

Rakaman Kuliah Muslimat (2/3/2010)

Rakaman Kuliah Kitab Penawar bagi Hati pada 2/3/2010 di Surau Tmn. Tiram, Lunas.

Tajuk perbahasan:

boleh download dalam format amr: Bab yang ke lapan pada menyatakan membesarkan diri

http://www.mediafire.com/?wtuzjmuyjwr

Rakaman Kuliah Kitab Sirus Salikin pada 5/2/2010

Rakaman Kuliah Kitab Sirus Salikin pada 5/2/2010 di Surau Kg. Jawa, Butterwoth (Kitab Sirus Salikin).

Tajuk perbahasan:Solat-solat Sunat yang berulang-ulang kerana berulang-ulangnya hari (sambungan).

boleh download dalam format amr:

http://www.mediafire.com/?zizkbfjgqwa

Thursday, March 11, 2010

Latihan Cuti Sekolah

Assalaamualaikum, pelajar-pelajar yang dikasihi sekalian. Sebagaimana yang ustaz janjikan, akan masukkan soalan untuk tujuan latihan cuti sekolah. Ustaz harapkan agar para pelajar dapat menggunakan ruang cuti yang agak panjang membuat beberapa soalan latihan, supaya cuti yang dilalui nanti bukan sahaja berlalu begitu sahaja tanpa diisi dengan aktiviti berfaedah.


SOALAN UNTUK KELAS 4ABM

Tajuk: Kerajaan Khulafa' Ar-Rasyidin


1(a)Pemerintahan khulafa al-Rasyidin adalah kesinambungan daripada kerajaan yang dipimpin oleh Nabi Muhammad s.a.w.

(i)Jelaskan dua kesan pemerintahan tersebut dari aspek politik. [ 4 markah ]

(ii)Terangkan tiga akibat membelakangkan kepemimpinan tersebut. [ 6 markah ]

(b)Pemerintahan khulafa al-Rasyidin telah menubuhkan dua jabatan baru iaitu Dewan al-Jundi dan Dewan al-Kharaj.

(i)Jelaskan dua peranan Dewan al-Jundi. [ 4 markah ]

(ii)Terangkan dua peranan Dewan al-Kharaj. [ 4 markah ]


2(a)Saidina Abu Bakar al-Siddiq ialah khalifah pertama khulafa al-Rasyidin.

(i)Nyatakan riwayat hidup beliau dengan ringkas [ 4 markah ]

(ii)Jelaskan tiga sumbangan beliau dalam pentadbiran negara. [ 6 markah ]


(b)(i)Jelaskan proses perlantikan Saidina Abu Bakar al-Siddiq sebagai khalifah. [ 4 markah ]

(ii)Terangkan tiga polisi pentadbiran Saidina Abu Bakar al-Siddiq. [ 6 markah ]


3(a)Khalifah Umar al-Khattab adalah khulafa al-Rasyidin yang kedua.

(i)Nyatakan riwayat hidup beliau dengan ringkas [ 4 markah ]

(ii)Jelaskan tiga sumbangan beliau dalam pentadbiran negara. [ 6 markah ]


(b)(i)Terangkan proses perlantikan beliau sebagai khalifah. [ 2 markah ]

4(a)Saidina Ali bin Abi Talib adalah khulafa al-Rasyidin yang keempat.

(i)Jelaskan riwayat hidup beliau dengan ringkas [4 markah]

(ii)Terangkan tiga sifat peribadi beliau yang boleh anda contohi. [6 markah]

(b)Saidina Ali bin Abi Talib memberi sumbangan yang besar dalam pentadbiran negara.

(i)Terangkan dengan ringkas proses perlantikan beliau. [4 markah]

(ii)Terangkan dua polisi pentadbiran beliau. [6 markah]

SOALAN UNTUK KELAS 5KA2, 5AU DAN 5ABM

TAJUK: AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

RUKUN NIKAH DAN WALIMATUL URUS


1 (a) Ajaran Ahli Sunnah Waljamaah adalah berteraskan kepada al-Quran dan al- Hadis.

(i)Nyatakan takrif Ahli Sunnah Waljamaah mengikut istilah. ( 2 markah)

(ii)Jelaskan dua prinsip akidah Ahli Sunnah Waljamaah. ( 4 markah)

(iii)Terangkan pandangan golongan tersebut terhadap al-Quran. ( 2 markah)

(b)(i)Siapakah yang memasyhurkan nama Ahli Sunnah Waljamaah? ( 2 markah)

(ii)Jelaskan dua usaha untuk memelihara akidah Ahli Sunnah Waljamaah.
( 4 markah)
(iii)Terangkan dua akibat menolak pegangan Ahli Sunnah Waljamaah kepada umat Islam. ( 4 markah)

(c)Terangkan dua perbezaan di antara iktikad Ahli Sunnah Waljamaah dengan Khawarij.
( 4 markah)


2Apakah maksud wali. (2 markah)

3Jelaskan dua situasi kuasa wali nasab berpindah kepada wali hakim. (4 markah)

4Jelaskan tiga sebab mengapa dua orang saksi diperlukan dalam majlis pernikahan.
(6 markah)
5Terangkan dua syarat ijab dalam pernikahan. (4 markah)

6Terangkan dua hikmah disyariatkan mahar dalam perkahwinan. (4 markah)

7Jelaskan perbezaan mahar dengan hantaran dari segi maksud dan hukum. (4 markah)

8Terangkan dua adab mengadakan walimatul urus. (4 markah)

9Jelaskan dua contoh amalan maksiat dalam walimatul urus dewasa ini. (4 markah)

10Nyatakan dua hikmah walimatul urus. (4 markah)

Wednesday, March 10, 2010

Rakaman Khutbah Jumaat 8.1.2010

Rakaman Khutbah Jumaat yang saya baca di Masjid Politeknik Kulim 8.1.2010, sebagai perkonsian ilmu.

Tajuk Khutbah: Ingatkan diri kita dengan nikmat Syurga

Sila download:

http://www.mediafire.com/?yjnhzgtozzw

Rakaman Ayat Ruqyah

Ayat ruqyah merupakan susunan ayat-ayat Al-Quran yang disusun sebagai penawar dan menghalau makhlak Allah jin dan syaitan yang sering mengganggu manusia. Sebagai ikhtiar bolehlah kita memperdengarkan ayat ini kepada seseorang yang diganggu dan dirasuk oleh jin, dengan izin Allah sembuhlah @ terhindarlah dari gangguan tersebut. InsyaAllah..

Sila download URL di bawah:

http://www.mediafire.com/?w5l3tntzjgm


Bolehlah sama-sama kita mendengarnya, agar dapatlah diri dan keluarga kita terhindar dari gangguan jin. Dengan izin Allah, Amin..

Tahap Penguasaan Al-Quran Pelajar-Pelajar

Tahap penguasaan Al-Quran dalam kalangan pelajar masih rendah dan masih ada remaja yang tercicir dalam membaca Al-Quran. Macam mana hendak membaca Al-Quran, Iqra' masih merangkak, dan ada yang baru mula nak 'start' iqra'. Apapun kita sebagai guru perlu sedaya upaya memberikan tunjuk ajar kepada remaja khususnya pelajar-pelajar di peringkat sekolah, agarnya nanti mereka mampu membaca Al-Quran dengan baik.

Selain itu, kita hendaklah memainkan peranan dalam menitikberatkan tentang pentingnya membaca Al-Quran dalam kalangan kanak-kanak dan remaja agar mereka mampu membaca Al-quran dengan baik dan menjadi Al-Quran sebagai panduan dalam kehidupan yang mana mampu menjadi pendinding dari melakukan perbuatan keji dan mungkar.



Pelajar ini masih membaca Iqra' 1 (baru mengenal huruf)


Marilah kita meningkatkan usaha dalam memulihkan kanak-kanak serta remaja sekarang agar mereka dapat membaca Al-Quran, seterusnya kembali berpegang kepada Al-Quran dalam erti kata yang sebenar, meninggalkan segala larangan dan melaksanakan segala perintah yang terkandung dalam Al-Quran. Mudah-mudahan krisis gejala sosial mutakhir ini mampu dibendung suatu hari nanti. Amin Ya Rabbal Alamin..



MUHAMMAD TAKIYUDIN SUKERI © 2008. Design by :vio Templates Sponsored by: gold bola